Kelahiran Ini

Kelahiran ini bermula dari sebidang dada subur yang kosong.
Tugallah benih pilihan sendiri dan siramlah ia dengan kemanisan rasa terpancar dari kilau minda dan emosi sendiri.
Teroka cari ruang sendiri, tanggamlah rupa bentuk dihajat, olahlah reka corak sepuas mahu.
Maka demikianlah berbahasa seseorang insan dengan daya budi sendiri.
Demikian itulah dirinya dan itulah jiwanya.

Jumaat, 2 Julai 2010

Mengolah tari dilaman budi.

Laman redup dibayangan pokok
memanglah tempat aku mengatur tapak
membina kekuda mengalun tari
mengatur pola berbunga
menitih kata memupuk budi
disemaian bahasa
mencari murni diri
dalam keindahan
manisan rasa

Tidaklah pandai aku mengolah pencak
mengipas angin melambai ribut
menggoyang reranting pokok
mengoyak cabang dahan
Namun kalau condong batang pepohon
menggegar akar menggoyang tunjang
kaburlah aku dari mengerti
temali kesah turutan hikayat
Kalau tumbangnya menimpa laman
didesir angin ngauman ribut
barangkali sempat bertabah aku 
menyambut sanggah menahan sagang
Kalau tumbangnya tanpa angin berselang ribut
terpakulah aku diashik mengalun tari
mengolah kata mencari budi.

Tiada ulasan: