Kelahiran Ini

Kelahiran ini bermula dari sebidang dada subur yang kosong.
Tugallah benih pilihan sendiri dan siramlah ia dengan kemanisan rasa terpancar dari kilau minda dan emosi sendiri.
Teroka cari ruang sendiri, tanggamlah rupa bentuk dihajat, olahlah reka corak sepuas mahu.
Maka demikianlah berbahasa seseorang insan dengan daya budi sendiri.
Demikian itulah dirinya dan itulah jiwanya.

Selasa, 22 Disember 2009

Panduan Menulis Sajak (siri 2)

Panduan untuk menjadi penulis sajak yang telah hamba catatkan beberapa hari lalu mencatatkan beberapa syarat yang belum hamba huraikan. Kesempatan ini hamba gunakan untuk menghurai atau lebih tepat memanjangkan maksud salah satu syarat yang telah digariskan itu. Syarat syarat lain akan di panjangkan dalam posting lain pula selepas ini.

    * Penguasaan Bahasa Yang Cukup Kuat.

Penguasaan bahasa kenalah cukup kuat untuk berjaya menerbitkah ungkapan ungkapan yang menusuk kelubuk hati. Ayat ayat yang dihasilkan kenalah gagah menepati apirasi message. Kalau marah biar sebolehnya pembaca atau pendengar ikut merasakan marah sama.Begitulah juga kalau sedih, rindu, kasih, benci, kagum, bersemangat, bangga dan sebagainya.

Ayat ayat dalam sebuah sajak tidak semestinya terikat dengan peraturan bahasa yang biasa diguna pakai dalam penulisan prosa. Ingatlah sajak itu bentuknya syair yang bebas bentuknya. Bentuknya lahir dari gerakan untuk membebaskan diri penulis dari ikatan ikatan yang mengekang. 


Ayat ayatnya ringkas dan padat. Kekadang ayat tergantung pun. Malahan ayat tergantung itu juga boleh menjadi satu strategi yang menarik kerana ia memberi kesempatan kepada pembaca untuk mengenbangkan fikirannya sendiri berdasar kepada pengetahuan dan kesan dirasainya dari pengalamannya sendiri. 

Penjelasan yang disampaikan tidak semestinya diteliti rapikan. Penyajak yang hebat pun cuma membuat cetusan cetusan sahaja terhadap sesuatu isu yang hendak disampaikan. Penyajak sentiasa menghormati minda pembaca yang seharusnya diberi hak untuk meneroka dan mendalami permasaalahan yang di bangkitkan dengan kebijaksanaan dan pengalaman serta pengetahuannya sendiri. Itulah kelainan bentuk sajak sebagai satu genre sastera yang disasarkan kepada golongan orang bijaksana. Orang yang membacanya juga ikut terusan membina kebijaksanaan sendiri.



2 ulasan:

setiakasih berkata...

Salam.. terima kasih atas tipsnya... berbagi ilmu itu sunnah.. :)
saya mohon tunjuk ajar tuan..

C L J berkata...

Inshaallah... benar bijaksana memikul amanah menyampaikan tanpa henti dan tidak berhujung.