Kelahiran Ini

Kelahiran ini bermula dari sebidang dada subur yang kosong.
Tugallah benih pilihan sendiri dan siramlah ia dengan kemanisan rasa terpancar dari kilau minda dan emosi sendiri.
Teroka cari ruang sendiri, tanggamlah rupa bentuk dihajat, olahlah reka corak sepuas mahu.
Maka demikianlah berbahasa seseorang insan dengan daya budi sendiri.
Demikian itulah dirinya dan itulah jiwanya.

Khamis, 19 Ogos 2010

mengetok sebuah jeriji berkunci

penat 
mengatur 
tapak longlai 
aku pun mengetuk 
pintu besi sebuah jeriji 
memagari lorongan laluan 
ketaman asuh sebuah mahligai
rapat berkunci rupanya dikala itu
keliling mencari rekahan tembok 
untuk cuba melolos masuk 
membina rasa keciwa 
terduduk dicelah banir 
sudah lama tiada pokoknya 
namun tunggulnya masih jua gagah 
kerana ia adalah tunggul merbau darah 
maka bertanyalah aku pada diri sendiri 
mampukah aku terus gagah bertahan 
seperti tunggul merbau darah itu 
masih mengalir cecair merah 
bila kulitnya dilukai 
sedangkan sudah sekian lamanya 
aku mengistiharkan diri ini putih darahnya 
dan tetiba ada lambaian menggamit dari jendela 
sebuah mahligai mengejut bangun dari sebuah mimpi 
terkapai aku mencari diri melunjur kaki mencari tapak
mahu cuba berdiri mengatur langkah mencari arah tuju
akan melurukah aku untuk menggapai jendela tingkap itu

Tiada ulasan: