Kelahiran Ini

Kelahiran ini bermula dari sebidang dada subur yang kosong.
Tugallah benih pilihan sendiri dan siramlah ia dengan kemanisan rasa terpancar dari kilau minda dan emosi sendiri.
Teroka cari ruang sendiri, tanggamlah rupa bentuk dihajat, olahlah reka corak sepuas mahu.
Maka demikianlah berbahasa seseorang insan dengan daya budi sendiri.
Demikian itulah dirinya dan itulah jiwanya.

Khamis, 12 Ogos 2010

Dalam mencari peranan diri

Kekadang 
aku juga kebingongan
dalam usaha mencari tenteram diri 
dalam percubaan untuk membawa ketenteraman 
aku cuma tahu hidup ini cuma satu tujuan terang
menaburkan bakti memberi dan meriangkan 
namun itu cuma aku yang mungkin perasan 
kerana hakikatnya yang terjadi 
ialah ukuran orang lain 
dan aku seperti juga siapa sahaja 
selalu gagal dalam meletak paras ukur 
dari kacamata selain paras ukur diri sendiri 
aku cuma sedar apabila ada yang dekat tetiba menjadi jauh 
menegur aku supaya mencari dimana silap dan salah diri ku 
dan demikianlah juga kerja ku jadi terraba raba 
dalam kegelapan yang tidak pernah pasti 
keliru dalam seribu andaian 
salahnya itu dan ini 
semuanya tidak pasti 
sendirian kebingongan
dan bersendirianlah terbaik 
untuk aku meneruskan pencarian ini 
seperti Muhammad yang bersendirian di gua 
akhirnya dia menemui iqrak yang mengajarkan 
dan aku dalam sunyi sunyi sendiri sendiri 
menemui pasrah dan redha mengamankan 
kerana hasil sesungguhnya buat diri ku 
ialah niat terpasang dihajat hati sendiri 
itulah barangkali sesungguhnya 
ukuran nilai hakikat yang hakiki 
maka tersimpullah nekad 
merumuskan ajar 
buat diri yang teraba raba mencari 
ketuklah pintu yang masih ada cahaya disebaliknya 
usahlah didekati sebarang pintu bermangga kunci 
selagi niat itu masih suci 
barakah pahala barangkali 
masih tetap pasti 
inshaallah.

1 ulasan:

kedai buku perintis berkata...

salam tuan.
dalam terang lagi bersuluh
jejak tapak kukuh berdiri
menapak laluan yang kukuh
semangat kendiri
pasrah dan teguh
jangan dibimbangi
haluan yang niatnya sudah dimenterai
kerana Allah kita menyerah
susah dan payah adalah senyuman
menguji iman dan
insyaallah kita beroleh kemenangan
selamat berpuasa.